18 Ekim Pazar günü Yalova Merkez’den Saat 12’de minibüse binerek Bartu ile Termal Gökçedere’ye doğru yola çıktık. Bu kez turumuz “Ferhat Yolu” olarak adlandırılan yer olacaktı.

Tur Bilgileri

• Başlangıç Saati: 12.00
  • Bitiş Saati: 19:00
  • Uzunluk: 18 Km (tahmini olarak veriyorum)
  • Zorluk Derecesi: Zor
  • Hava Koşulları: Ilık, açık gökyüzü
  • Karşılaşılan Yabani Hayvanlar: Yılan

Tura Gökçedere’de otellerin arkasındaki caddeden orman yoluna çıkarak başlıyoruz. Rotamızı 1-2 gün öncesinden nereye gideriz diye ararken şansa bulmuştuk. Rotanın başlangıç noktasını bulmamız yarım saat kadar sürdü. İki yolun arasına sıkışmış daracık bir girişi vardı. İlk kez uzun tura çıkmanın verdiği heyecan ve trekkinge olan hevesimizle yola koyulduk.

Ferhat Yolu Roma döneminde yapılmış olan ve bugün adını “Ferhat Yolu” olarak bildiğimiz tarihi su yoludur. Bilindiği kadarıyla bin 500 yıl önce insanlar su taşımak için devasa büyüklükteki kayaları oyarak bu yolu yapmıştır. Termal’de en az bilinen tarihi eserlerden birisi olarak kabul edilir.

Yaklaşık 15-20 dakika boyunca su yolundan ilerledik. Bazı yerlerde yol ikiye ayrılıyor hangisinin rotamızdaki yol olduğunu kestiremiyorduk. Turun başlarında ilk 30 dakika içerisinde yılanla karşılaşmamız ilginç bir deneyim oldu.

Yalova Termal Yılan

Yolda karşılaştığımız küçük ve ürkütücü dostumuz

Yılanı ilk fark eden ben olmuştum. Hemen durup bir iki adım geri çekildik. Aklımıza fotoğraf çekmek geldi ve büyük bir soğukkanlılıkla fotoğrafını çektik.

Hayvanın fotoğrafını çekip yanından yavaşça uzaklaştık. Küçük dostumuz da zaten bizden rahatsız olup uzaklaşmaya başlamıştı.

Bir süre ilerledikten sonra patika yol kaybolup yerini geniş bir alana ve devasa kayalara bırakmıştı. Tam bu noktada yolumuzu kaybettik. Yaklaşık 30 dakika olduğumuz bölgede yolu tekrar bulabilmek için dolanıp durduk.

Biraz Google Maps yardımıyla birazda çevreyi keşfederek tekrardan yolumuza devam edebildik.

Bildiğin yoldan kolay kolay sapmayacaksın. Sonra tekrar yolu bulmak için dolanıp durursun.

Gittikçe eğim artıyor sürekli tırmanıyorduk. Yolun bazı yerleri açıklık ve büyük kayalardan, bazı yerleri ise domuzun geçebileceği boyuttaydı. Bulduğumuz ilk güzel açıklıkta dinlenip fotoğraf çektik. Fotoğraf konusunda biraz beceriksiz olduğumuz söylenebilir.

Manzara oldukça güzeldi

Sanırım 1-2 saat kadar yolumuzu şaşırmadan ilerledik. Aralıklarla haritadan rotayı kontrol ediyor yolumuza devam ediyorduk. İlerlediğimiz tarihi su yolunun bazı yerleri müthiş güzel gözüküyordu.

Termal Tarihi Suyolu (Ferhat Yolu)

Yol bir noktadan sonra tamamen tıkanmıştı. Dikenler ve çalılık bitkiler hakimdi. İlerleyemedik. İstemeyerek geri döndük. Yolda karşılaştığımız bir köylü ablaya Ferhat Yolu üzerinden Sudüşen şelalesine doğru gitmek istediğimizi ama yolun girilemez durumda olduğunu söyledik. Bize alternatif olarak Ortaburun tarafındaki dozer yolunu kullanmamızı söyleyip yolu tarif etti. Tarif edilen nokta bize oldukça yakındı hemen yola koyulduk ama bu yol değişikliği bize fazladan 2 saate mal oldu.

Ortaburun Çınarcıkta kalıyor. Baraja oldukça yakın yoldan uzun süre devam ettik. Acıkmış ve yorulmuştuk. Yol kenarında durup çantadakileri çıkardık. Biraz dinlenmenin ve yemek yemenin verdiği enerjiyle tekrar yola koyulduk. Ferhat Yolu rotasından sapıp kendi rotamızı oluşturmuştuk. Gereksiz uzunluk ekledik fakat yapacak bir şey yoktu.

Yolun uzamasıyla suyumuz iyice azalmış yolda ne çeşmeye nede akan bir suya rast gelebiliyorduk.  Anca şelaleye 5-6 km kala suyu bulduk. Matarayı tekrar doldurup yola koyulduk.

Sudüşen Şelalesi Orman Yolu

Suyu bulduğumuz yer buralar :)

Bir süre sonra asfalt yola çıkmış Bursa Gemlik sınırlarına girmiştik. Asfalt yol işin en zevksiz kısmıydı. Bundan sonrası şelaleye yürümek ve geri dönüşten ibaret. Şelale pek kalabalık değildi. Hem dinlendik hemde yanımızda getirdiğimiz tatlıları yedik.

Yalova Sudüşen Şelalesi

Yaklaşık 5-6 km sevimsiz asfalt yoldan Termal’e geri döndük. Trekking böylece son buldu.